ИВО ПАПАЗОВ – ИБРЯМА на 70
С участието на Оркестър Тракия и Петя Панева
ЧЕСТИТ ЮБИЛЕЙ !
„Слушаш, слушаш – и се чудиш каква беше тая душа, Ибрямовата, от която извират музиките му, как се пръква от вълшебната му свирка тая пленителна стихия, дето може да запали огън, да разиграе и заспалите…”. Тези поетични бележки към албума „Панаир“ от 2003 сякаш предвещават последвалото през 2005 световно признание. В конкурса на Радио БиБиСи за уърлд мюзик Иво Папазов е удостоен с престижната международна награда на публиката. Западни журналисти не спират да сипят суперлативи и подчертават, че „Панаир” задава модел, в който новаторът в балканското инструментално свирене, „кралят на кларинета”, „легендата на сватбарската музика” синтезира идеята за „корени”, вплетени в модерната тъкан на експлозивен, кибритлийски джаз. Представата за неудържима виртуозност, пъргава инвенция и вихрени, лудешки темпа е сублимирала, както четем в списанията, в „…зряла, брилянтна визия на съвременния български поглед към традицията…”. За Ибряма се говори като за магьосник. Инструменталната му техника e описвана като „пределна”, „абсолютна”, стилът му – като „експресивен”, а желанието да експериментира – като „нескончаемо”… За щастие, отбелязват още критиците, свирачите в неговия оркестър (и титуляри, и гости) се все елитни музиканти с подобаваща техника и инвенция, което им дава възможност да бъдат достойни партньори в свиренето на Иво Папазов – а това си е, общо взето, жив подвиг, като се има наум вихрената му музикална мисъл. Самият той не смята, че албумът „Панаир” е някакъв внезапен резултат само на сегашни търсения и експерименти. По думите му в интервю пред Радио БиБиСи „само с „Панаир“ не се печели това нещо!.. Това е награда за предишната работа. Постепенно, постепенно сме стигнали дотук. Тръгнахме с „Изгряващия Орфей“, после с „Балканология“. Аз не съм спирал… Това са плодовете от първите неща – не можеш изведнъж да направиш бомба!” Така започват „отклоненията” на Иво Папазов заедно със сформирания през 1974 оркестър „Тракия”, преобразил традицията на сватбарската музика. Днес „отклоненията” на Ибряма се възприемат едва ли не като широко култивиран и даже моден подход, окуражил много от последователите му да игнорират табута, рецепти, всякакви предписания или пък „запазени територии” в музиката, та да търсят свободата в музикалното мислене най-напред в собствените си глави.
Клер Леви